Χυμός φρούτων - Μύθοι και πραγματικότητα

Χυμός φρούτων - Μύθοι και πραγματικότητα

Οι χυμοί φρούτων αποτελούν μία φυσική πηγή ενέργειας και βιταμινών για κάθε ηλικία. Παρόλα αυτά, πρέπει να προσφέρονται με μέτρο και στις κατάλληλες ποσότητες ανάλογα την ηλικία. Ιδιαίτερα, για τα βρέφη κάτω των 6 μηνών, οι παιδίατροι είναι ενάντια στην κατανάλωσή τους και θεωρούν ότι δεν είναι απαραίτητοι για την ανάπτυξη του οργανισμού τους, στην ηλικία αυτή. Από 6 μηνών και άνω συστήνουν να προσφέρετε πάρα πολύ μικρή ποσότητα, ενώ για τα μεγαλύτερα παιδιά προτείνουν η ημερήσια ποσότητα να μην ξεπερνά το ένα ποτήρι την ημέρα.

Τα φρούτα (όπως μήλο, αχλάδι, αβοκάντο κ.ά.) αποτελούν μία από τις πιο υγιεινές επιλογές στην ημερήσιά μας διατροφή, με τους χυμούς να θεωρούνται, από το ευρύ κοινό, ως το πλησιέστερο υποκατάστατό τους. Στην πραγματικότητα, όμως, ακόμη και ένας 100% φυσικός χυμός φρούτων υστερεί διατροφικά και δεν προσφέρει το πραγματικό θρεπτικό όφελος, το οποίο λαμβάνει κάποιος από την κατανάλωση των φρούτων.

Γιατί λέμε ‘όχι’ στους  χυμούς;

  • Γιατί ο χυμός δεν είναι τίποτα περισσότερο από μία δέσμη νερού και σακχάρων, ο οποίος στερείται πρωτεϊνών.
  • Γιατί περιέχει θερμίδες και ζάχαρη, οι οποίες απορροφούνται πιο γρήγορα από τον οργανισμό.
  • Η υπερκατανάλωσή του μπορεί να οδηγήσει στην αύξηση του σωματικού βάρους, σε αντίθεση με τους καρπούς των φρούτων που είναι πλούσιοι σε φυτικές ίνες.

Τι είναι ο φυσικός χυμός;

  • Είναι κυρίως νερό και υδατάνθρακες (σακχαρόζη – φρουκτόζη – γλυκόζη και σορβιτόλη).
  • Ορισμένα είδη χυμών έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε κάλιο και βιταμίνες Α & C.
  • Οι συσκευασμένοι φυσικοί χυμοί του εμπορίου, σε αρκετές περιπτώσεις, περιέχουν πρόσθετα βιταμινών.
  • Οι χυμοί για τα βρέφη δε συμπεριλαμβάνουν θειώδη άλατα ή πρόσθετα ζάχαρης, αλλά περιέχουν τη διπλάσια ποσότητα σε υδατάνθρακες σε σύγκριση με το μητρικό γάλα. Εάν δοθεί νωρίτερα των έξι μηνών, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να ελαχιστοποιήσει την κατανάλωση του γάλακτος, με αποτέλεσμα να μειωθούν τα απαραίτητα για το βρέφος συστατικά, όπως είναι το ασβέστιο και η πρωτεΐνη.

Extra tips

  • Να μην προσφέρετε σε παιδιά, μικρότερα του ενός έτους, χυμούς.
  • Να μην τοποθετείτε το χυμό σε μπουκάλι, παρά μόνο σε ποτήρι και να μην του το προσφέρετε πριν τον ύπνο.
  • Καλό θα ήταν να αποτελούν μέρος του γεύματος ή να δίνονται ως σνακ.
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά να τρώνε φρούτα.
  • Σε περίπτωση που το παιδί σας έχει συμπτώματα διάρροιας, αποφύγετε την κατανάλωση τους.

Προτεινόμενη ποσότητα ανά ηλικία

  • 1  έως 3 ετών – περίπου 100ml ημερησίως
  • 4 έως 6 ετών –100 με 200ml ημερησίως
  • 7 έως 18 ετών – 200 με 250ml ημερησίως

Ευχαριστούμε για την επιστημονική επιμέλεια του άρθρου το Γεώργιο Χουλιάρα, Παιδίατρο – Παιδογαστρεντερολόγο, Επιστημονικό Συνεργάτη Παιδιατρικού Κέντρου Αθηνών