Τροφές κατά των ιώσεων

Τροφές κατά των ιώσεων

Από τον Σωτήρη Αδαμίδη, Παθολόγο, Πρόεδρο ESoDiMeSO, Διευθυντή Α΄ Παθολογικής Κλινικής, Ιατρικό Κέντρο Αθηνών

Η αντιμετώπιση των, πάντα επίκαιρων, ιώσεων που μας ταλαιπωρούν τέτοια εποχή, και όχι μόνο, δεν περνά, υποχρεωτικά, με τη χρήση φαρμάκων.

Ο καλύτερος σύμμαχός μας απέναντί τους είναι η πρόληψη με την αποφυγή επαφής με νοσούντα άτομα και, φυσικά, με την αποφυγή των συνθηκών που βοηθούν στην εξάπλωση των λοιμώξεων, και όσο κι αν ακούγεται περίεργο, με τη σωστή διατροφή.

Να τονίσω εδώ ότι όπως υπάρχουν τροφές που βοηθούν στην αντιμετώπιση των λοιμώξεων, έτσι υπάρχει και διαιτητική συμπεριφορά που τις ευνοεί και μας καθιστά ευάλωτους σε αυτές.

Για να λειτουργεί σωστά το ανοσοποιητικό μας σύστημα χρειάζεται τις λεγόμενες αντιοξειδωτικές ουσίες, όπως το σελήνιο και διάφορες βιταμίνες Α, C, E και το φυλλικό οξύ, που βρίσκουμε σε τροφές.

Αυτές, εμποδίζουν την καταστρεπτική δράση των ελεύθερων ριζών οξυγόνου, οι οποίες εισέρχονται ή παράγονται στο σώμα μας και μας κάνουν πιο ευάλωτους στις λοιμώξεις.

Από την άλλη μεριά, τα πολυακόρεστα λιπαρά οξέα της τροφής μας, όπως και το φυλλικό οξύ, είναι απαραίτητα για την σωστή λειτουργιά των λευκών αιμοσφαιρίων, που είναι οι πυλώνες του ανοσοποιητικού .

Αναφέρω κάποιες τροφές που μας βοηθούν να αντιμετωπίσουμε καλύτερα τις λοιμώξεις με τις βιταμίνες που περιέχουν:

Από Δίος άρξασθαι λοιπόν :

Bιταμίνη Α: στα γαλακτοκομικά, στο συκώτι, στα αυγά, στα βερύκοκα και στα καρότα.

Bιταμίνες του συμπλέγματος Β: στο κρέας, στους ξηρούς καρπούς, στα πολύχρωμα φρούτα.

Bιταμίνη C: σε φρούτα (μανταρίνια πορτοκάλια, ακτινίδια, φράουλες) και σε λαχανικά (πιπεριές, ντομάτες, μπρόκολο, σπανάκι κ.λπ.)

Mαγνήσιο και βιταμίνη Ε: sτους ξηρούς καρπούς (αμύγδαλα, φουντούκια), στο ελαιόλαδο, στα δημητριακά ολικής άλεσης και στα όσπρια.

Ψευδάργυρο και σελήνιο: στα θαλασσινά.

Σίδηρο: στο κρέας και στα δημητριακά ολικής.

Ψευδάργυρο και Ω3: στα ψάρια.

Η κερκετίνη των κρεμμυδιών και η αλισίνη του σκόρδου έχουν αντιμικροβιακή δράση.

Τα προβιοτικά, που βρίσκουμε στο γιαούρτι και το κεφίρ, ενισχύουν τη βασική γραμμή άμυνας του οργανισμού μας που είναι το πεπτικό σύστημα (χλωρίδα εντέρου).

Το ότι η κοτόσουπα μειώνει, όχι μόνο τα ενοχλητικά συμπτώματα του κρυολογήματος, όπως τον πονόλαιμο και το μπούκωμα, άλλα και τον χρόνο της νόσησης, είναι επιβεβαιωμένο με μελέτες.

Αν το καθημερινό μας διαιτολόγιο περιλαμβάνει τα όσα αναφέραμε, συνήθως, δεν είναι απαραίτητη η προσθήκη επιπλέον βιταμινών. Τα αντισώματα μας συντίθενται μέσα από αυτά.

Όσοι ακολουθούν χορτοφαγική διατροφή δε χρειάζεται να ανησυχούν. Μπορούν με τη συμβουλή του ιατρού τους να προσθέσουν κάποιες τροφές ειδικά για την περίοδο των ιώσεων. Συνήθως, έχουν καλό ανοσοποιητικό σύστημα και σπάνια θα χρειασθούν κάτι επιπλέον.

Εννοείται ότι άτομα που πάσχουν από χρόνια νοσήματα έχουν αυξημένες διατροφικές απαιτήσεις σε περίοδο λοιμωξεων. Και εδώ τις συμβουλές θα τις δώσει ο θεράπων ιατρός.

Οι πολύ λιπαρές τροφές, η ζάχαρη και το αλκοόλ επηρεάζουν αρνητικά το ανοσοποιητικό μας. Άρα προσοχή.

Tην περίοδο των ιώσεων:

  • Τρώμε λίγο
  • Τρώμε σωστά με βάση τα όσα είπαμε
  • Δεν πίνουμε αλκοόλ
  • Δεν καταναλώνουμε πολλούς καφέδες που μας αφυδατώνουν
  • Πίνουμε, όμως, αρκετά υγρά που μας βοηθούν

Με την ενυδάτωση, αποφεύγουμε και την ανάγκη βλεννολυτικών, στα οποία συνήθως καταφεύγουμε λόγω των λοιμώξεων αυτών.