Σε καλή φόρμα… με αυξημένο βάρος. Πρέπει να χάσεις κιλά;

Σε καλή φόρμα… με αυξημένο βάρος. Πρέπει να χάσεις κιλά;

Ο δείκτης μάζας σώματος που υπολογίζει την αναλογία ύψους και βάρους χρησιμοποιείται για την εκτίμηση της παχυσαρκίας.

Φυσιολογικό βάρος έχουν όσοι έχουν τιμές δείκτη μεταξύ 18 και 25, υπέρβαροι θεωρούνται όσοι έχουν τιμές 26 έως 30 και παχύσαρκοι όσοι έχουν δείκτη μάζας σώματος μεγαλύτερο από 30.

Υπάρχουν παχύσαρκοι άνθρωποι με άριστη φυσική κατάσταση και απουσία οποιουδήποτε άλλου παράγοντα κινδύνου όπως ο σακχαρώδης διαβήτης, η υπερλιπιδαιμία, η υπέρταση και το κάπνισμα. Στις περιπτώσεις αυτές χρησιμοποιείται ο όρος μεταβολικά υγιής παχυσαρκία αφού υπάρχουν στοιχεία τα οποία αναδεικνύουν ότι ο καρδιαγγειακός κίνδυνος είναι παρόμοιος με όσους έχουν φυσιολογικό βάρος.

Πολύ ενδιαφέροντα είναι τα αποτελέσματα της γνωστής επιδημιολογικής μελέτης παραγόντων κινδύνου για την αθηροσκλήρωση Multi-Ethnic Study of Atherosclerosis (MESA), η οποία πρόσφατα δημοσίευσε στοιχεία μετά από 12 έτη συνεπούς παρακολούθησης.

Είναι αξιοσημείωτο, λοιπόν, ότι μόνο οι μισοί από τους αρχικά μεταβολικά υγιείς παχύσαρκους παραμένουν τελικά χωρίς άλλους παράγοντες κινδύνου.

Ειδικότεροι, οι μισοί ασθενείς παρουσιάζουν στην πορεία του χρόνου μεταβολικό σύνδρομο. Το σύνδρομο αυτό χαρακτηρίζει τη συνύπαρξη, μαζί με την παχυσαρκία, παραγόντων κινδύνου όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση, η αύξηση του σακχάρου νηστείας σε επίπεδα προδιαβήτη, οι υψηλές τιμές τριγλυκεριδίων και τα χαμηλά επίπεδα καλής χοληστερίνης. Όσοι αρχικά, μεταβολικά υγιείς παχύσαρκοι εμφανίζουν στη συνέχεια μεταβολικό σύνδρομο, έχουν 60% αυξημένο κίνδυνο καρδιαγγειακής νοσηρότητας.

Είναι σαφές λοιπόν ότι οι μεταβολικά υγιείς παχύσαρκοι πρέπει να αποφύγουν το μεταβολικό σύνδρομο για να είναι καρδιαγγειακά υγιείς. Ο πιο ασφαλής και σίγουρος τρόπος είναι η αποφυγή περαιτέρω αύξησης του σωματικού βαρούς, η τακτική αερόβια άσκηση και δίαιτα πτωχή σε κορεσμένα λίπη, ζάχαρη και υδατάνθρακες. Εάν κάποιος είναι παχύσαρκος, αλλά σε καλή φυσική κατάσταση, πρέπει να εκμεταλλευτεί τη δυνατότητα άσκησης και να επεκτείνει τις γυμναστικές του δραστηριότητες για να προλάβει την αύξηση της αρτηριακής πίεσης, των λιπιδίων και του σακχάρου. Ο μεταβολικά υγιής παχύσαρκος, για να παραμείνει μεταβολικά υγιής, πρέπει να μην είναι παντοτινά παχύσαρκος.

Γράφει ο Δημήτριος Τσιαχρής, MD, PhD, Καρδιολόγος – Επεμβατικός Ηλεκτροφυσιολόγος, Διευθυντής Εργαστηρίου Βηματοδότησης  και Ηλεκτροφυσιολογίας, Athens Heart Center, Ιατρικό Κέντρο Αθηνών.