Πώς το τρέξιμο μπορεί να βελτιώσει την καλή υγειά της σπονδυλικής στήλης

Πώς το τρέξιμο μπορεί να βελτιώσει την καλή υγειά της σπονδυλικής στήλης

Γράφει ο  Στυλιανός Ν. Καπετανάκης , Ορθοπαιδικός Χειρουργός – Χειρουργός Σπονδυλικής Στήλης, Επίκουρος Καθηγητής Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, Διευθυντής Ορθοπαιδικής Κλινικής, Ελάχιστα Επεμβατικής Χειρουργικής Σπονδυλικής Στήλης, Ιατρικό Κέντρο Αθηνών, Υπεύθυνος Ιατρείου Σπονδυλικής Στήλης και Παραμορφώσεων, Ιατρικό Διαβαλκανικό Θεσσαλονίκης

Παρόλο που το τρέξιμο είναι μία από τις πιο απλές μορφές άσκησης, το σώμα κάθε ατόμου αποκρίνεται διαφορετικά. Το τρέξιμο είναι μία άσκηση με μεγάλες δυνάμεις πρόσκρουσης. Ωστόσο, λόγω των διαφορών στο βηματισμό, το βάρος και το συντονισμό κινήσεων, η άσκηση αυτή  μπορεί να είναι ευεργετική ή μη για το άλγος στη σπονδυλική στήλη, ανάλογα με το άτομο.

Η  σχέση μεταξύ πόνου κίνησης και οσφυαλγίας, συχνά, είναι  περίπλοκη και αυτό, διότι υπάρχουν πολλές αιτίες του άλγους στη σπονδυλική στήλη. Αρκετά δομικά προβλήματα είναι, συχνά, οι ένοχοι, συμπεριλαμβανομένων της δισκοπάθειας, της ισχιαλγίας, της αρθρίτιδας, των σκελετικών ανωμαλιών και της οστεοπόρωσης. Ωστόσο, διάφοροι παράγοντες του τρόπου ζωής μπορούν να προκαλούν άλγος, όπως η παχυσαρκία, η καθιστική εργασία και το άγχος.

Το τρέξιμο μπορεί να θεραπεύσει ή να βελτιώσει ορισμένα από αυτά τα αίτια. Ο εχθρός της υγείας της σπονδυλικής στήλης, στη σύγχρονη εποχή, είναι η έλλειψη δραστηριότητας. Η παχυσαρκία, για παράδειγμα, αποτελεί σημαντικό παράγοντα για το άλγος στη σπονδυλική στήλη, και η αερόβια άσκηση με τρέξιμο είναι ένας εξαιρετικός τρόπος, για να χαθούν τα περιττά κιλά, βελτιώνοντας το καρδιαγγειακό σύστημα. Ένας καθιστικός τρόπος ζωής μπορεί να προκαλεί αδυναμία στους μύες του κορμού,  που στηρίζουν τη σπονδυλική στήλη, με αποτέλεσμα  άλγος στην πλάτη. Μία μελέτη του 2009, με τίτλο «Εφαρμοσμένη Φυσιολογία, Διατροφή και Μεταβολισμός», διαπίστωσε ότι το τρέξιμο ενεργοποιεί τους μύες του κορμού με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, που βοηθάνε και οι  ασκήσεις ενδυνάμωσης του κορμού. Πολλοί  περνούν μακρά χρονικά διαστήματα, καθήμενοι, στη δουλειά και το σπίτι. Οι στατικές θέσεις είναι αγχωτικές για το σώμα, λόγω της θεμελιώδους φύσης του, η οποία είναι κινητική.  Το άγχος και η κατάθλιψη συμβάλλουν στο άλγος της σπονδυλικής στήλης , προκαλώντας σπασμό στους  μύες. Η άσκηση είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους για την καταπολέμηση του άγχους.

Μία πρόσφατη έρευνα του 2018, στην Αυστραλία,  μετά από μελέτη 79 ατόμων, οι μισοί από τους οποίους ήταν δρομείς για τουλάχιστον 5 χρόνια , απέδειξε πως οι μεσοσπονδύλιοι δίσκοι στους δρομείς ήταν μεγαλύτεροι και σε καλύτερη λειτουργική κατάσταση. Η  μελέτη αυτή αμφισβητεί ουσιαστικά αυτό που μέχρι σήμερα πιστεύαμε πως οι δίσκοι είναι «αργός ιστός» και δεν ανταποκρίνονταν στην άσκηση, όπως οι μύες.

Γενικά, το τρέξιμο,  όταν γίνεται με μέτρο και με την κατάλληλη τεχνική και υποδήματα, στηρίζει την υγεία της σπονδυλικής στήλης και βελτιώνει την εν γένει σωματική και ψυχολογική κατάσταση.