Ποια ψάρια είναι κατάλληλα για τα παιδιά;

Ποια ψάρια είναι κατάλληλα για τα παιδιά;

Από το Γιάννη Χρύσου, Διατροφολόγο, Επιστημονικό Συνεργάτη, Παιδιατρικό Κέντρο Αθηνών

Το ψάρι αποτελεί μία τροφή με υψηλή διατροφική αξία, τόσο στην πραγματικότητα, όσο και στη συνείδηση των καταναλωτών. Αποτελεί μία πηγή πρωτεΐνης υψηλής βιολογικής αξίας και ω-3 λιπαρών οξέων. Τα ω-3 λιπαρά οξέα ονομάζονται και απαραίτητα λιπαρά οξέα και η επαρκής τους πρόσληψη σε βρέφη και μικρά παιδιά έχει συσχετισθεί τόσο με την εγκεφαλική διαμόρφωση και ανάπτυξη όσο και με μία σειρά ευεργετικών δράσεων στον ανθρώπινο οργανισμό που συμβάλλουν στην προαγωγή της υγείας και την πρόληψη χρόνιων ασθενειών.

Τι είναι τα βαρέα μέταλλα και πώς αυξάνονται στα ψάρια

Στον αντίποδα, πληροφορίες από αναλύσεις σε ψάρια δημιουργούν σύννεφα στην επιλογή του ψαριού για τις ευαίσθητες πληθυσμιακές ομάδες όπως είναι τα βρέφη, τα παιδιά και οι έγκυες γυναίκες. Φέρουν το ψάρι να παρουσιάζει υψηλά επίπεδα βαρέων μετάλλων όπως υδραργύρου και μολύβδου. Τα βαρέα μέταλλα αυξάνονται στα ψάρια μέσω της απορρόφησής τους από το περιβάλλον τους αλλά και από την διατροφή τους. Επειδή βαρέα μέταλλα μπορεί να ανιχνευθούν σχεδόν σε όλα τα ψάρια, αλλά και σε άλλα τρόφιμα, έχουν ορισθεί ανώτατα επιθυμητά επίπεδα για το σύνολο του πληθυσμού, κάτω των οποίων δεν πρέπει να θεωρούνται επικίνδυνα.

Τι μπορεί να προκαλέσουν στον παιδικό οργανισμό;

Τα βαρέα μέταλλα δρουν ως νευροτοξίνες και επηρεάζουν τη λειτουργία του εγκεφάλου και του νευρικού συστήματος. Επίσης, φαίνεται να συσσωρεύονται στον οργανισμό και να μην αποβάλλονται ή μεταβολίζονται παρά μόνο μετά από αρκετά χρόνια. Παράλληλα, ο βρεφικός και παιδικός οργανισμός είναι περισσότερο ευαίσθητος, επειδή βρίσκεται υπό διαμόρφωση, όπως επίσης και λόγω του χαμηλού βάρους.

Ποια ψάρια παρουσιάζουν τα υψηλότερα επίπεδα;

Τα υψηλότερα επίπεδα βαρέων μετάλλων εντοπίζονται κυρίως σε μεγάλα ψάρια. Σύμφωνα με μελέτες ελληνικών φορέων, όπως το Ελληνικό Ινστιτούτο Διατροφής αλλά και το Αμερικάνικο Υπουργείο Γεωργίας, θα πρέπει να αποφεύγονται ο σολομός, ο τόνος, ο ξιφίας, το μεγάλο σκουμπρί (κυρίως Ατλαντικού Ωκεανού) και, γενικότερα, μεγάλα σε μέγεθος ψάρια. Αντί αυτών, είναι προτιμότερο να επιλέγετε μικρότερα ψάρια ή θαλασσινά της αρεσκείας σας.

Τι να προτιμήσετε

Μικρά ψάρια, όπως η σαρδέλα, ο γαύρος αλλά και ψάρια «μερίδας», δεν έχουν ενοχοποιηθεί ποτέ. Το ίδιο συμβαίνει και με ψάρια βιολογικής ιχθυοκαλλιέργειας. Προσπαθήστε να ξεπεράσετε το πρόβλημα των παιδιών για τα ψιλά κόκκαλα που περιέχουν και προσθέστε τα στο εβδομαδιαίο διαιτολόγιο τους.