Η σημασία του νέρου για την υγεία μας

Η σημασία του νέρου για την υγεία μας

«Πρέπει να πίνουμε καθημερινά τουλάχιστον 1,5 με 2 λίτρα νερό», «Το ιδανικό είναι να πίνουμε 2 ποτήρια νερό πριν από κάθε γεύμα», «Για να αδυνατίσουμε και να λειτουργεί σωστά ο μεταβολισμός μας πρέπει να πίνουμε 3 λίτρα νερό.» Συνέχεια διαβάζουμε και ακούμε για τη σημασία  κατανάλωσης νερού για την υγεία και το σώμα μας και πολλές φορές μάλιστα τα μηνύματα είναι αλληλοαντικρουόμενα. Αλήθεια, ποιος είναι ο ρόλος του νερού στον οργανισμό μας και ποιοι παράγοντες καθορίζουν την ποσότητα που πρέπει  να πίνει ο καθένας από εμάς;

Το νερό καταλαμβάνει το 70% ή περισσότερο του βάρους των περισσότερων οργανισμών. Οι πρώτοι ζωντανοί οργανισμοί εμφανίστηκαν σε υδάτινο περιβάλλον. Το μόριο του νερού και τα δομικά του στοιχεία, υδρογόνο και οξυγόνο επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό τη δομή, την αυτοσυναρμολόγηση και τις ιδιότητες όλων των κυτταρικών συστημάτων, συμπεριλαμβανομένων των πρωτεϊνών, των νουκλεϊκών οξέων και των λιπιδίων. Με πιο απλά λόγια το νερό καθορίζει τις πιο σημαντικές λειτουργίες του οργανισμού μας.

Ο προϊστάμενος του τμήματος διατροφής του Ιατρικού Αθηνών στο Μαρούσι, Θεόδωρος Κουτράκος μας αναφέρει σχετικά “ Η επιτυχημένη ενυδάτωση του οργανισμού μας, βασίζεται στην επίτευξη ενός ισορροπημένου υδατικού ισοζυγίου. Δηλαδή η κατανάλωση υγρών, πρέπει να είναι ίση ή περίπου ίση, με την καθημερινή απώλεια νερού ( εφίδρωση – διούρηση). Η ισορροπία μπορεί να επιτευχθεί με τη προληπτική πρόσληψη υγρών ή στερεών τροφίμων, πλούσιων σε νερό. Ο υπολογισμός των αναγκών μας είναι εξατομικευμένος καθώς οι ανάγκες του οργανισμού σε νερό εξαρτώνται κυρίως από τους παρακάτω παράγοντες:

  • Θερμοκρασία και υγρασία του περιβάλλοντος (θερμό και ξηρό κλίμα αυξάνει τις ανάγκες)
  • Ήπια ή έντονη άσκηση ή χειρωνακτική εργασία
  • Ασθένειες (εμπύρετα, γαστρεντερίτιδες, διάρροιες, έμετοι κλπ)
  • Εγκυμοσύνη – θηλασμός
  • Ηλικιακές ομάδες όπως βρέφη, παιδιά, ηλικιωμένοι (στις ομάδες αυτές συνυπάρχει δυσκολία στην επικοινωνία αλλά και άτονη αίσθηση της δίψας)

Σε γενικές γραμμές, διεθνείς συστάσεις προτρέπουν σε ημερήσια πρόσληψη νερού περίπου 2 λίτρων για τις γυναίκες και 2,5 λίτρων για τους άνδρες ή διαφορετικά περίπου στο 1ml ανά θερμίδα ενεργειακής κατανάλωσης για άτομα που ζουν σε περιβάλλοντα με κανονική θερμοκρασία (περίπου 25 Βαθμούς Κελσίου). Δηλαδή, μία γυναίκα που καταναλώνει κατά μέσον όρο 1.700 με 2.000 θερμίδες ανά ημέρα, συνιστάται η καθημερινή πρόσληψη 1,7 με 2 λίτρα υγρών. Αντίστοιχα, ένας άνδρας με ημερήσια κατανάλωση περίπου 2200- 2500 θερμίδες ανά ημέρα συνίσταται να προσλαμβάνει 2,2 με 2,5 λίτρα.

Βέβαια, για αρκετούς ανθρώπους είναι δύσκολο να υιοθετηθεί η συνήθεια να καταναλώνουν την απαραίτητη ποσότητα  υγρών που χρειάζονται. Η πρόσληψη νερού δεν επιτυγχάνεται μόνο με το να το πίνουμε. Προσλαμβάνουμε νερό και μέσω των τροφών – το κρέας περιέχει κατά 70% νερό, ενώ τα φρούτα και τα λαχανικά κατά 95%- και μέσω της καύσης των θρεπτικών συστατικών των τροφών.

Παρακάτω παρατίθενται κάποιες πρακτικές συμβουλές αναφορικά με την πρόσληψη νερού από το διαιτολόγο, Θεόδωρο Κουτράκο:

- Το αίσθημα της δίψας, αποτελεί ουσιαστικά το συναγερμό του σώματος ότι αφυδατώθηκε. Οι διεθνείς συστάσεις, προτρέπουν τη σταδιακή κατανάλωση νερού καθόλη τη διάρκεια της ημέρας, ώστε να υπερκαλύπτουμε έγκαιρα τις ανάγκες του οργανισμού σε υγρά.

-Κατεβάστε εφαρμογές στο κινητό σας που υπενθυμίζουν κάθε πότε πρέπει να πίνετε νερό.

- Στη εργασία και στο γυμναστήριο να έχετε πάντοτε μαζί σας ένα μεγάλο μπουκάλι νερό.

-Φροντίστε η διατροφή σας να είναι πλούσια σε φρούτα και λαχανικά ή/ και σε ροφήματα. Τα ροφήματα θα πρέπει να προσέχετε να περιέχουν μικρή ή καθόλου ποσότητα ζάχαρης ή απλών σακχάρων.

-Προσθέστε στο μπουκάλι του νερού σας δυόσμο, βασιλικό, αγγούρι, φρούτα ή ό,τι άλλο θέλετε για να αποκτήσει γεύση.

-Μάθετε να αναγνωρίζετε και να ξεχωρίζετε την ανάγκη για υγρά (δίψα), σε αντίθεση με την ανάγκη για στερεά (πείνα). Χαρίστε στο σώμα σας το σωστό καύσιμο, την σωστή ώρα.

Έχει παρατηρηθεί ότι τα ανωτέρω συμβάλλουν στην καλή υγεία, τη διάθεση και την ευεξία.

Ευχαριστούμε για την επιστημονική επιμέλεια του άρθρου το Θεόδωρο Κουτράκο, προϊστάμενο του τμήματος διατροφής του Ιατρικού Κέντρου Αθηνών και για τη συντακτική επιμέλεια τη Βαλεντίνα Παπαλάμπρου, Διεύθυνση Επιχειρησιακής Ανάπτυξης Ομίλου Ιατρικού Αθηνών.