ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΒΑΡΟΥΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΒΑΡΟΥΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΟΥ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ

Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, οι ανάγκες του ανθρώπινου οργανισµού µεταβάλλονται. Η θερµοκρασία ανεβαίνει, οι δραστηριότητες εκτός σπιτιού και οι έξοδοι πληθαίνουν, η ώρα των διακοπών πλησιάζει! Είτε επιθυµείτε να πάρετε βάρος, είτε να χάσετε, το καλοκαίρι είναι η κατάλληλη εποχή. Ακολουθούν κάποιες πρακτικές συµβουλές, οι οποίες µπορούν να δώσουν λύσεις σε καθηµερινά, πρακτικά ερωτήµατα.

Για την αύξηση βάρους:           

η αύξηση της θερµοκρασίας επιφέρει συνήθως µείωση της όρεξης άρα θα πρέπει να τηρούµε απαραίτητα τη λήψη µικρών και πολλών γευµάτων, ελαφριών και ταυτόχρονα θρεπτικών.

Στην περίπτωση αυτή, ενδείκνυνται γεύµατα πλούσια σε υγρές θερµίδες, δηλαδή δροσερά ροφήµατα όπως παγωµένα smoothies µε φρούτα, συσκευασµένος χυµός φρούτων, πλήρες γιαούρτι µε µία κουταλιά µέλι ή σιρόπι σοκολάτα ή φράουλα. Επίσης σορµπέ παγωτό µε γεύση φρούτων, milk shake µε παγωµένο γάλα πλήρες και µια κοφτή κουταλιά µέλι.

Το πρωινό, θα πρέπει να περιλαµβάνει πρωτεΐνη -γάλα ή γιαούρτι- µε υδατάνθρακες όπως δηµητριακά ολικής άλεσης, τα οποία µπορούν να συνδυαστούν µε λίγο ταχίνι ή µέλι, σταφίδες και ξηρούς καρπούς.

Όλα τα κυρίως γεύµατα, θα πρέπει να αποτελούνται κατά το ήµισυ από υδατάνθρακες, όπως ρύζι, ζυµαρικά, πλιγούρι, πατάτες, ψωµί. Ο τρόπος µαγειρέµατος παίζει σπουδαίο ρόλο, καθώς ο οργανισµός χρειάζεται πολυακόρεστα λιπαρά και όχι κορεσµένα. Εποµένως ο στόχος µας είναι υγιεινά µαγειρεµένα φαγητά, βάσει της παραδοσιακής µεσογειακής διατροφής, πλαισιωµένα µε µικρή ποσότητα σαλάτας π.χ.:

• Σολοµός µε σάλτσα πορτοκαλιού, πλιγούρι και σαλάτα αγγουροντοµάτα µε λίγη κάπαρη

• Ψαρονέφρι σχάρας µε σάλτσα φέτας, ντοµατίνια και ρύζι λαχανικών

• Μπιφτέκι κοτόπουλο µε πουρέ κολοκύθας και σαλάτα ταµπουλέ, µαϊντανό, ντοµάτα, κρεµµύδι

Χοιρινά φιλετάκια µε ρύζι λαχανικών και δροσερή σάλτσα γιαουρτιού και σαλάτα αβοκάντο, σπανάκι, σέλερι.

Ένα καλοκαιρινό γεύµα θα µπορούσε να κλείσει γλυκά µε ένα επιδόρπιο το οποίο θα στηρίζεται σε συνδυασµούς πρωτεΐνης µε υδατάνθρακες και µε λίγα λιπαρά, όπως πανακότα, κρεµ καραµελέ, παγωτό frozen yoghurt µε µέλι και ξηρούς καρπούς.

Για τη µείωση βάρους: η µειωµένη όρεξη λόγω των υψηλών θερµοκρασιών, αλλά και η αύξηση της φυσικής δραστηριότητας λόγω της καλοκαιρίας αποτελούν δυο πολύ σηµαντικούς συµµάχους.

Η αυξηµένη ανάγκη για ενυδάτωση µπορεί να µας βοηθήσει να µειώσουµε τις ηµερήσιες θερµίδες, απλώς πίνοντας νερό µε λίγες σταγόνες λεµονιού ή lime, καθώς και παγωµένο τσάι µε λίγες ή καθόλου θερµίδες.

Τα καλοκαιρινά λαδερά φαγητά, όπως τα πράσινα φασολάκια, οι µελιτζάνες, ο αρακάς, είναι πλούσια σε φυτικές ίνες και αυτό που τα κάνει παχυντικά, ουσιαστικά είναι το ελαιόλαδο και η συνοδεία ψωµιού. Εποµένως εάν τα µαγειρέψουµε µε όσο το δυνατό λιγότερο ελαιόλαδο και αποφύγουµε τις “βουτιές” του ψωµιού στο λάδι, µπορούµε να έχουµε µια ευρεία γκάµα υγιεινών αλλά και οικονοµικών πιάτων για το καλοκαιρινό τραπέζι.

Παρόµοια ποικιλία έχουµε και στα λαχανικά, προκειµένου να παρασκευάσουµε δροσερές σαλάτες: ψητά ή βραστά, νωπά αλλά και συνοδεία σάλτσας γιαουρτιού µε χαµηλά λιπαρά ή τυριού χαµηλών λιπαρών, προσέχοντας πάντα τις ποσότητες.

Στις κοινωνικές συνευρέσεις, συστήνεται εγκράτεια, σε καµία περίπτωση δεν θα πρέπει όµως να τις αποφεύγουµε προκειµένου να µη χαλάσουµε το πρόγραµµα διατροφής µας. Οι σωστές διατροφικές συνήθειες πρέπει να διακρίνονται από ευελιξία και µε σωστούς χειρισµούς να αποφεύγουµε τις οποιεσδήποτε “κακοτοπιές”. 

Η ποικιλία των καλοκαιρινών τροφίµων και η πληθώρα των υγιεινών συνταγών της ελληνικής κουζίνας δηµιουργούν ένα όχηµα, το οποίο µπορούµε να οδηγήσουµε προς όποια κατεύθυνση επιθυµούµε. Με ισορροπηµένους συνδυασµούς και λίγη φαντασία, µπορούµε να βοηθηθούµε να ελέγξουµε το βάρος µας, είτε θέλουµε να το αυξήσουµε, είτε  να το µειώσουµε.

Θεόδωρος Κουτράκος, MmedSci, Κλινικός Διαιτολόγος ∆ιατροφολόγος Ιατρικού Κέντρου Αθηνών.