Διατροφή και πρόληψη

Διατροφή και πρόληψη

Γράφει ο Στέφανος Γ. Παντελάρος, Γαστρεντερολόγος, Διευθυντής Γαστρεντερολογικής Κλινικής, Ιατρικό Ψυχικού

       Η διατροφή θεωρείται, ως κάποιο βαθμό, υπεύθυνη για το 30% έως 40% όλων των μορφών καρκίνου. Όμως, από μόνη της δεν αποτελεί ούτε την «αιτία», ούτε τη «θεραπεία» της νόσου.

Τα ως τώρα ευρήματα δείχνουν ότι η σωματική άσκηση, η σωστή διατροφή και το κανονικό βάρος μπορούν να συμβάλλουν στη μείωση του κινδύνου ανάπτυξης ή υποτροπής της νόσου.

        Όταν, όμως, λέμε πρόληψη, δεν εννοούμε μόνο τις ενέργειες ή συνήθειες, που δε βοηθούν στην καρκινογένεση ή τα βαριά θανατηφόρα νοσήματα (καρδιαγγειακά), αλλά και στη φροντίδα για καλή διατήρηση της συνολικής υγείας και γενικά στην καλή ποιότητα ζωής, που θα συμβάλλουν αποφασιστικά στην μακροζωία και στην αντιμετώπιση  ενδεχόμενης νόσου ή τραυματισμού.

       Η διατροφή είναι καθημερινή συμπεριφορά, η οποία δρα αθροιστικά (θετικά ή αρνητικά) στον οργανισμό και για αυτό πρέπει να είναι προσεγμένη εφόρου ζωής, όσον αφορά και την ποσότητα αλλά και την ποιότητα.

      Καταρχήν, πρέπει να είναι θερμιδικά ισορροπημένη, ώστε να μην παίρνουμε κιλά, αλλά ούτε και να χάνουμε και να διατηρούμε το κανονικό για την ηλικία και το σωματότυπό μας βάρος. Η παχυσαρκία είναι υπεύθυνη για πλειάδα νοσημάτων (σακχαρώδη διαβήτη, λίπωση του ήπατος, αρθροπάθειες κ.τ.λ.), τα οποία μπορεί να μην είναι θανατηφόρα, αλλά δημιουργούν τεράστια προβλήματα στον οργανισμό, που επηρεάζουν την ποιότητα ζωής και το προσδόκιμο επιβίωσης. Εξίσου προβλήματα δημιουργεί και η απίσχνανση (αναιμία, διαταραχές κύκλου στις γυναίκες,  υποθυρεοειδισμό κ.τ.λ.).

     Με τη διατροφή μας πρέπει να λαμβάνουμε όλες εκείνες τις ουσίες, που έχει ανάγκη ο οργανισμός, για να λειτουργεί σωστά και αυτές είναι οι υδατάνθρακες, τα λευκώματα, τα λίπη, τα ιχνοστοιχεία, οι βιταμίνες και βέβαια το νερό. Επίσης, η διατροφή μας πρέπει  να περιλαμβάνει τροφές με υπόλειμμα για καλή λειτουργία του εντέρου. Η θετική επίδραση από την κατανάλωση φρέσκων φρούτων και λαχανικών αποδίδεται, κυρίως, στις βιταμίνες και τις φυτικές ίνες, που περιέχουν.

     Άτομα με βεβαρημένο οικογενειακό ιστορικό πρέπει να αποφεύγουν τις τροφές, που βοηθούν στην εκδήλωση των συγκεκριμένων νόσων. Τα παιδιά γονέων με σακχαρώδη διαβήτη να αποφεύγουν τη ζάχαρη, με χοληστερίνη τα λιπαρά, με καρκίνο εντέρου το κόκκινο κρέας κ.ο.κ.

     Οι τροφές πρέπει να είναι κατά το δυνατόν φρέσκιες και φρεσκομαγειρεμένες και να αποφεύγονται τροφές, που περιέχουν ουσίες δυνητικά επικίνδυνες για τον οργανισμό. Τέτοιες είναι οι κονσέρβες, τροφές με συντηρητικά, τα καπνιστά, τα αλλαντικά, το αλκοόλ, τα οποία ευρίσκονται, βέβαια, στη διατροφή μας, αλλά καλό είναι να μην τα έχουμε καθημερινά στο τραπέζι μας και να μη γίνεται κατάχρηση.

     Η προτροπή ‘’να τρως αυτό, για να μην πάθεις καρκίνο’’ δεν ισχύει σε γενικές γραμμές, γιατί ο καρκίνος είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων, απλά πρέπει να υπάρχει μέτρο στην κατανάλωση όλων των τροφών, που είναι απαραίτητες για τον οργανισμό.

     Η μεσογειακή διατροφή, που είναι αποδεδειγμένα ευεργετική για τον οργανισμό, περιλαμβάνει όλα αυτά, δηλαδή φρέσκα λαχανικά, φρούτα, όσπρια, λίγο κόκκινο κρέας, ξηρούς καρπούς, ψάρι και κυρίως το ελαιόλαδο, που θεωρείται βασικό στοιχείο της καλής υγείας.

     Συμπερασματικά, η ισορροπημένη διατροφή, σε συνδυασμό με τη φυσική δραστηριότητα, θωρακίζουν τον οργανισμό μας απέναντι σε οποιονδήποτε ανταγωνιστή της υγείας μας, διότι ένας υγιής οργανισμός δεν είναι τόσο εύκολο να υποκύψει σε ασθένειες.