ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ – 8 ΒΑΣΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΑΣ

ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ – 8 ΒΑΣΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΑΣ

Τα μολυσμένα και επιβλαβή τρόφιμα απασχολούν ολοένα και περισσότερο την επικαιρότητα την τελευταία δεκαετία. Διατροφικά σκάνδαλα για γεωργικές και κτηνοτροφικές τακτικές που θέτουν σε κίνδυνο την υγεία του καταναλωτή βλέπουν το φως της δημοσιότητας δημιουργώντας έντονο άγχος και προβληματισμό σε όλους. Αναφορές του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας συνδέουν την κατανάλωση μη ασφαλών τροφίμων με περισσότερους από 2 εκατομμύρια θανάτους σε όλον τον κόσμο, συμπεριλαμβάνοντας και ένα μεγάλο αριθμό παιδιών!

Με άξονα την Παγκόσμια Ημέρα Υγείας για το 2015, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας προσπαθεί να εντοπίσει και να ευαισθητοποιήσει όλους τους φορείς που εμπλέκονται με την παραγωγή, την μεταφορά και αποθήκευση των τροφίμων για τους κινδύνους που εγκυμονούν. Επικίνδυνα βακτήρια, ιοί, παράσιτα αλλά και χημικά πρόσθετα θέτουν σε κίνδυνο την υγεία όλων. Το γεγονός αποτελεί πρόκληση για όλα τα εθνικά συστήματα ασφάλειας τροφίμων.

Η ανάγκη όμως για την διατήρηση ασφαλών τροφίμων επεκτείνεται και στην κουζίνα σας. Μελέτη που παρουσιάστηκε από Βρετανούς επιστήμονες, έδειξε ότι τα συρτάρια των φρούτων και των λαχανικών των οικιακών ψυγείων περιέχουν βακτήρια έως και 785 φορές υψηλότερα από το όριο ασφαλείας, όπως e.coli, σαλμονέλα και λιστέρια. Το γεγονός οφείλεται στην κακή συντήρηση των τροφίμων. Μερικά από τα συχνότερα λάθη είναι η λανθασμένη θερμοκρασία ψύξης, η τοποθέτηση πολλών τροφίμων στο ψυγείο, η τοποθέτηση του ωμού κρέατος και κοτόπουλου σε ψηλά ράφια και τα άπλυτα λαχανικά.

Από την πλευρά του λοιπόν ο καταναλωτής, θα πρέπει να ακολουθεί τους βασικούς κανόνες υγιεινής και ασφάλειας των τροφίμων, ώστε να διασφαλίσει την δική του υγεία, αλλά και των παιδιών του.  Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει:

  • Να ελέγχετε πάντα την θερμοκρασία του ψυγείου να μην ξεπερνάει τους 5οC.
  • Να μην βάζετε πολλά τρόφιμα παράλληλα στο ψυγείο γιατί θα αργήσει να μειώσει την θερμοκρασία τους.
  • Να βάζετε το ωμό κρέας και κοτόπουλο χαμηλά στο ψυγείο και κλεισμένο μέσα σε δοχεία, ώστε να μην στάξουν οι χυμοί τους σε άλλα τρόφιμα,
  • Να μην βάζετε καυτά τρόφιμα στο ψυγείο γιατί θα αυξήσουν την θερμοκρασία του
  • Όταν το φαγητό αποτελείται από διάφορα τρόφιμα, να τα αποθηκεύετε χωριστά αφού για παράδειγμα το ψάρι έχει διαφορετικό χρόνο συντήρησης από τις πατάτες.
  • όταν βάζετε τα λαχανικά και τα φρούτα άπλυτα στο ψυγείο για να αντέξουν περισσότερες ημέρες, να τα κλείνετε σε κατάλληλες σακούλες αφού έχουν υψηλό μικροβιακό φορτίο και μπορεί να επιμολύνουν άλλα τρόφιμα.
  • Να διατηρείτε τον πάγκο τον χώρο της κουζίνας καθαρό.
  • Να μαγειρεύετε καλά όλες τις τροφές.

Γιάννης ΧρύσουΚλινικός Διαιτολόγος – Διατροφολόγος, Πρόεδρος Ελληνικού Ινστιτούτου Διατροφής, Συνεργάτης Παιδιατρικού Κέντρου Αθηνών.