Αλλάζει η περίοδος μου. Τι μου συμβαίνει;

Αλλάζει η περίοδος μου. Τι μου συμβαίνει;

Γράφει ο Ελευθέριος Αναστασάκης MD, PhD, Μαιευτήρας Γυναικολόγος, Συνεργάτης Τμήματος Ιατρικής Εμβρύου & Γυναικολογικών Υπερήχων, ΓΑΙΑ Μαιευτική – Γυναικολογική

Το πρώτο σημάδι αλλαγής στο σώμα σου, όταν πλησιάσεις τα πενήντα, είναι η αλλαγή στην έμμηνο ρήση. Στην Ελλάδα, αυτό συμβαίνει, κυρίως, μεταξύ 48 έως 52 ετών, και επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες.

Πρέπει να ενημερώσεις το γυναικολόγο σου και αυτός θα προγραμματίσει μία σειρά από ορμονολογικές εξετάσεις που θα δείξουν εάν πρόκειται για την κλιμακτήριο ή ακόμα και για την εμμηνόπαυση.  Η συμπτωματολογία και ένταση των συμπτωμάτων διαφέρει σημαντικά σε κάθε γυναίκα. Ας συνοψίσουμε τα συνηθέστερα από αυτά και πώς θα τα αντιμετωπίσουμε:

Οι εξάψεις. Εμφανίζονται, συνηθέστερα, τα δύο πρώτα χρόνια και διαρκούν από λίγα δευτερόλεπτα έως λίγα λεπτά. Αρκετές γυναίκες αναφέρουν ότι και η καρδιά τους χτυπά πιο γρήγορα. Συνήθως, με το πέρασμα του χρόνου, υποχωρούν αυτόματα. Εναλλακτικά, χορηγούνται φυτοοιστρογόνα, τα οποία παράγονται από φυτικά εκχυλίσματα (σόγια). Η αξία των φυτοοιστρογόνων φάνηκε από επιδημιολογικές μελέτες σε λαούς της Άπω Ανατολής, στους οποίους παρατηρήθηκε χαμηλή συχνότητα αγγειοκινητικών συμπτωμάτων, καρδιαγγειακών συμπτωμάτων, καρκίνου του ενδομητρίου και του μαστού.

Μειωμένη λίμπιντο. Οι ορμονικές μεταβολές και ειδικότερα η πτώση των οιστρογόνων έχει ως αποτέλεσμα τη μειωμένη λίπανση του κόλπου και τη μειωμένη ερωτική διάθεση και επιθυμία. Ευτυχώς, υπάρχουν εξειδικευμένα προϊόντα για κολπική χρήση με υαλουρονικό οξύ, κολλαγόνο αλλά και με οιστρογόνα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτής της δυσάρεστης παρενέργειας της εμμηνόπαυσης.

Αλλαγές στη διάθεση. Η γυναίκα παρατηρεί ότι είναι πιο ευαίσθητη ή και ευερέθιστη. Παρατηρούνται, κάποιες φορές, ακόμα και συμπτώματα κατάθλιψης. Η στήριξη από την οικογένεια και το κοντινό περιβάλλον πάντα βοηθά. Το ίδιο ισχύει και για τη σωματική άσκηση.  Εάν τα συμπτώματα επιμένουν και δεν υποχωρούν, επιβάλλεται η επίσκεψη στον ειδικό ιατρό.

Αϋπνία.  Εάν προϋπάρχουν διαταραχές του ύπνου, μπορεί αυτές να επιδεινωθούν. Άλλες φορές, εμφανίζονται για πρώτη φορά στην εμμηνόπαυση. Η διατήρηση ενός σταθερού ωραρίου ύπνου είναι σημαντική.  Τα συμπληρώματα διατροφής με μελατονίνη, ή τα υπναγωγά μπορούν να συμβάλλουν στην επίτευξή του.

Οστεοπόρωση. Η μείωση των οιστρογόνων οδηγεί στην απώλεια οστικής μάζας. Η πρόληψη της οστεοπόρωσης αρχίζει από την εφηβική ηλικία, με στόχο την επίτευξη μεγαλύτερης οστικής μάζας, και συνεχίζεται σε όλη τη ζωή της γυναίκας, με καθημερινή άσκηση, αποφυγή του καπνίσματος και κατανάλωσης καφέ και επαρκή πρόσληψη ασβεστίου και βιταμίνης D, ανάλογα με την ηλικία και την κατάστασή της (εγκυμοσύνη, θηλασμός, χρόνια νόσος). Εάν όλα τα παραπάνω δεν είναι αρκετά, ο γυναικολόγος συστήνει φαρμακευτική θεραπεία.

Καρδιαγγειακές παθήσεις. Τα οιστρογόνα προστατεύουν από αυτή την κατηγορία νοσημάτων μέσω των παρακάτω μηχανισμών.

1) Μειώνουν τη χοληστερόλη του αίματος και τις λιποπρωτεΐνες χαμηλής πυκνότητας.

2) Μειώνουν τα τριγλυκερίδια του αίματος.

3) Προστατεύουν από την αρτηριακή υπέρταση.

4) Ασκούν ωφέλιμη δράση στο μεταβολισμό των πολυσακχαριτών και των λιπιδίων, καθώς επίσης και στους παράγοντες πήξης.

Η οιστρογονική ανεπάρκεια, μετά την εμμηνόπαυση, αυξάνει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο. Η καλή συνεργασία με τον παθολόγο και τον καρδιολόγο είναι σημαντική για την αποτελεσματική ρύθμιση όλων των παραπάνω παραμέτρων.

Αύξηση σωματικού  βάρους. Στην εμμηνόπαυση, η μείωση του μεταβολισμού οδηγεί στην αύξηση του βάρους, ιδιαίτερα στην αύξηση της περιφέρειας της μέσης, που οδηγεί σε προβλήματα. Η ισορροπημένη διατροφή και η κατάλληλη, για την κάθε ηλικία, σωματική άσκηση είναι επιβεβλημένες. Η διατροφή μας θα περιέχει πολλά φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής άλεσης. Αποφεύγουμε το κόκκινο κρέας (έως 1 μερίδα την εβδομάδα), προτιμούμε το λευκό κρέας, τα θαλασσινά, το ψάρι (2-3 μερίδες την εβδομάδα). Αφαιρούμε το ορατό λίπος από το κρέας και προτιμούμε το άπαχο κρέας. Καταναλώνουμε 2-3 μερίδες όσπρια και λαδερά. Χρειαζόμαστε 8-10 ποτήρια υγρά και από αυτά τα 6-8 ποτήρια πρέπει να είναι νερό. Περιορίζουμε το αλάτι, τα γλυκά και τα γλυκαντικά. Η κατανάλωση αλκοόλ θα πρέπει να περιορίζεται σε ένα μόνο ποτήρι την ημέρα (κρασί ή μπύρα κατά προτίμηση).

Όλα τα παραπάνω αποτελούν έναν οδηγό επιβίωσης στην εμμηνόπαυση. Μίλα με τον γυναικολόγο σου και αυτός θα σε κατευθύνει ομαλά και αποτελεσματικά στην νέα φάση της ζωής σου.